fbpx

Hoe krijg je rust je hoofd?

door | 2 reacties

Sta jij er wel eens bij stil hoe vaak je eigenlijk in je hoofd zit? Alle gedachten die in je opkomen. Alle prikkels die je elke dag oppikt en verwerkt. Alle keuzes en afwegingen die je maakt. Al het piekeren en zorgen maken. Gedachten over dingen die je nog moet doen. Of dingen die gebeurd zijn. Het is een constante stroom. Het houdt nooit op.

 

Overvol

Je bent zo druk in je hoofd dat het je onrustig maakt. Je kunt het niet meer loslaten. Het houdt je de hele dag bezig. Je bent voor je gevoel altijd druk, ook al komt er niets uit je handen. Want in je hoofd ben je vooral bezig met alles wat er nog moet. Heb je die moeilijke klus al drie keer anders aangepakt. Zit je tegen dat lastige gesprek aan te hikken. Het kost ontzettend veel energie en levert alleen maar meer stress op.

Rust in je hoofd

Geen wonder dat je verlangt naar rust in je hoofd. Naar die magische knop om je gedachten uit te zetten. Om te stoppen met piekeren en je zorgen maken. Om te stoppen met steeds in cirkels ronddraaien. Om in je hoofd allerlei scenario’s af te spelen. Zodat je echt tot rust komt en je hoofd leeg kunt maken.

Een leeg hoofd

Je hoofd leegmaken is gezond en steeds meer noodzaak. Mijn hoofd barst soms van alle informatie die ik krijg. Van alle nieuwsberichten op mijn telefoon. Van alle mails die ik krijg en waar ik iets mee moet. Van alle interessante podcasts die ik wil luisteren. Van alle inspirerende boeken die ik nog wil lezen. Het is dan moeilijk om af te schakelen, om tot rust te komen aan het eind van de dag.

Helende slaap

Juist dat afschakelen is belangrijk om goed te slapen. Want slapen is misschien wel de beste manier om rust in je hoofd te krijgen. Wist je dat je lichaam tijdens je slaap letterlijk je hoofd opruimt? Alle afvalstoffen in je hersenen worden afgevoerd. Er ontstaat meer ruimte en het hersenvocht kan beter stromen. Dat zorgt er voor dat je de volgende dag weer fris kan starten. Dat je weer helder kunt denken.

Magische knop

Goed slapen is dus één manier om je hoofd leeg te maken. Helaas heb je dat niet altijd en helemaal zelf in de hand. En er is ook geen magische knop om je hoofd leeg te maken. Gelukkig zijn er wel dingen die je kunt doen om meer rust in je hoofd te krijgen. Ik geef je mijn 15 favorieten.

1. Lijstjes maken

Schrijf de dingen op die je nog moet doen en die je niet mag vergeten. Thuis, op je werk, voor de vakantie. Maak een lijstje per onderwerp in je agenda of gebruik een app op je telefoon.

2. Agenda opschonen

Je hoofd kan ook vol zijn omdat je agenda letterlijk te vol is. Misschien trek je wel te veel naar je toe. Kijk eens kritisch wat je kunt schrappen of wat je aan iemand anders kunt overlaten. Dat geeft meteen ruimte in je hoofd.

3. Van je afschrijven

Het helpt om dingen van je af te schrijven. Dat werkt het best als je ‘sprintjes’ schrijft. Pak pen en papier, ga op een rustige plek zitten en zet een timer op 5 of 10 minuten. Schrijf alles op wat in je opkomt, zonder je pen van het papier te halen. Lees niet na wat je opgeschreven hebt, maar gooi het na afloop meteen weg.

4. Creatief bezig zijn

Door creatief bezig te zijn zet je een ander deel van je hersenen aan het werk. Als je creatief bezig bent, kom je vaak in een flow. Dus ga weer naaien, schilderen, gedichten schrijven, tekenen of ouderwets kleuren.

5. Opruimen

Een opgeruimd huis betekent een opgeruimd hoofd. Doe daarom kleine opruimklussen. Zoek kleding uit die je niet meer draagt. ‘Marie Kondo’ je kledingkast. Sorteer je boekenkast op kleur. En deel eindelijk je keukenkastjes anders in.

6. Tuinieren

Onkruid wieden, planten snoeien, schoffelen en gras maaien. Je hoeft er niet bij na te denken. Het is bijna meditatief. Bovendien ben je in de buitenlucht. De manier om jezelf te aarden en uit je hoofd te komen.

7. Iets bakken

Als kind bakte ik vaak samen met mijn moeder koekjes, cake of vlaai. Het mengen van de ingrediënten met de mixer of mijn handen. Het kneden en vormen van het deeg. Ik kon er helemaal in opgaan. En nog steeds.

8. Dansen (en meezingen)

Ben je alleen thuis? Zet je favorieten muziek aan en laat je helemaal meevoeren. Leef je uit door te lekker te dansen. En zing luidkeels mee. Niemand die je ziet of hoort. Dus geen enkele reden om je in te houden.

9. Lachen

Lachen is gezond. We doen het vaak te weinig. Dus breng wat meer humor in je leven. Maak een grapje met je collega. Kijk een lachfilm. Lees een grappig boek. Of begin gewoon te lachen. Plooi je mond in een glimlach en voel wat het met je doet.

10. Wandelen

Wandelen in de natuur, liefst in je eentje, helpt om rustig in je hoofd te worden. Vooral als je een pad kiest waar je weinig mensen tegenkomt. Let eens op hoe je voeten de grond raken. Sta af en toe stil en kijk, luister, voel en ruik wat er om je heen is. Adem diep in en voel de stress uit je lijf stromen.

11. Mindful douchen

Focus je onder de douche eens op wat je op dat moment allemaal ervaart. Voel hoe het water langs je lichaam stroomt. Hoe de druppels op je gezicht spatten. Hoe zacht de zeep op je huid is. Hoe je lichaam langzaam warm wordt. Ontspan en geniet.

12. Je adem volgen

Je ademhaling is een natuurlijk rustpunt. Daar kun je elk moment van de dag gebruik van maken. Ga ergens rustig zitten en word je bewust van je ademhaling. Je hoeft niets te veranderen. Je zult merken dat je ademhaling vanzelf rustiger wordt als je er op focust. Dat geeft het ‘alles is veilig’-signaal voor je hersenen. Instant rust dus.

13. Zon op je gezicht

De zon op je gezicht voelen is heerlijk ontspannend. Het verwarmt je letterlijk en je voelt je gekoesterd. Zoek binnen of buiten een plek waar direct zonlicht is. Draai je gezicht naar de zon en sluit je ogen. Voel alleen maar en geniet.

14. Naar de lucht kijken

Mijn favoriete bezigheid in de zomer is naar de lucht kijken. Op mijn rug in het gras of gewoon vanaf mijn luie stoel. En dan fantaseren. Welke figuren ik zie in de wolken. Waar het vliegtuig naartoe gaat. Of waar die vogel geweest is. Het voelt als speeltijd, even niets moeten.

15. Focussen

Om uit je hoofd te komen, helpt het om je te focussen op je zintuigen. Luister bijvoorbeeld een tijdje alleen maar naar de regen op het dakraam. Of hoe de wind door de bomen ruist. Dat brengt je brein tot rust.

Helder hoofd

Een paar van mijn favorieten zijn inmiddels onderdeel van mijn dagelijkse routine. Omdat ik merk dat het me goed doet. Dat ik daarna weer een helder hoofd heb. Dat ik er beter mijn werk door kan doen. En – niet onbelangrijk – dat ik er beter door slaap.

 

Ik ben benieuwd hoe jij zorgt voor rust in je hoofd. Wat helpt jou om uit je hoofd te komen? Laat je het me weten in een reactie onder dit blog?

Voor nu wens ik je een ontspannen dag!

Liefs,

Manita

 

P.S. Heeft je netwerk ook baat bij mijn blog? Deel het! Gebruik hiervoor de knoppen hieronder.

 

2 Reacties

  1. Savannah Engelenberg

    Wat een heerlijke blog Manita! Ik herken ze bijna allemaal. Mooie om er weer een keer aan herinnerd te worden 🙏🏼

    Dankbare groet, Savannah

    Antwoord
    • Manita Lemmens

      Dank je Savannah.
      De kracht zit vaak in de herhaling. Ook voor mezelf.

      Stralende groet,
      Manita

      Antwoord

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.